Rondreis Sri Lanka 2010-2011

Woensdag 29 december

Na een voorspoedige vliegreis, met een tussenlanding in Goa, India, zijn we om 8.45 uur (plaatselijke tijd) geland op Bandaranaika Airport, Colombo. Onze chauffeur voor de eerste 2 dagen stond ons al op te wachten. Het ruikt en hoort allemaal erg vertrouwd. De drukte bij de taxibusjes bij de uitgang van het vliegveld en het zeer hectische verkeer....we worden er niet meer zenuwachtig van maar het is toch telkens weer een bijzonder schouwspel.

We hebben een mooi hotel in het centrum van Colombo. We gaan eerst een telefoonkaart kopen want dit is stukken voordeliger bellen als met je T-Mobile kaartje uit Holland.

Om 15.00 uur komt Gerard, onze chauffeur ons halen en brengt ons naar Sunethra. Daar worden we door een klein groepje kinderen ontvangen, de andere kinderen zitten net aan een theepauze met sandwiches. Sunethra had mij verkeerd begrepen, dacht dat we er al om 15.00 uur zouden zijn; toen stond de hele club klaar met vlaggetjes! Maar dit was eigenlijk net zo leuk.

Sunethra had al een heel drukke dag gehad i.v.m. de expositie en de opening van haar 'Suhada Boetiek'. Alle handwerkspullen die de kinderen maken worden hier verkocht: tekeningen, kaarten, kettinkjes en armbandjes, tassen, haakwerk, boeken. We keken onze ogen uit wat ze allemaal hebben gemaakt om te verkopen en zo een deel eigen inkomsten te hebben. Echt heel goed. Lydia en ik zijn ook even gaan shoppen natuurlijk.

Mijn kerstpakket had Sunethra dus nog niet open gemaakt en uitgedeeld...dat mocht ik persoonlijk doen. Het was een leuke middag en veel blije gezichten. De T-shirts van Sam, Jet werden ook blij ontvangen en Sunethra heeft alles weer ter plekke uitgedeeld.

Na nog thee te hebben gedronken en van verschillende mensen uit Nederland de groeten hebben overgebracht, hebben we afscheid genomen. Sunethra zullen we nog een keer ontmoeten, we gaan 2 januari met haar naar Kataragama.

Tijdens het avond eten met een goede vriendin van Sunethra en onze chauffeur, kregen we te horen dat de situatie in het oosten van het land zorgwekkend is. Door de vele regenval van de afgelopen dagen (het was vandaag voor het eerst weer droog) is er in het oosten een enorme wateroverlast, waardoor er ziektes de kop op steken. Toeristen wordt sterk afgeraden om daar naar toe te gaan. Het was op de televisie vertelden ze. En voor Jaffna schijnen we toestemming te moeten vragen bij één of andere instantie.

We gaan ons er nog wel in verdiepen en misschien moeten we onze plannen wijzigen.