Rondreis Sri Lanka 2010-2011

26-10 Terug naar Alutghama

Vanmorgen vroeg wakker en o…, wat een mooie uitzicht! Even lekker van genieten dus rustig mijn ontbijtje opgegeten. Om 8.00 op weg naar Ethimale. Dit ligt echt heel erg afgelegen. Maar de rit er naar toe is zo mooi! De kinderen op deTissapura Junior School in Ethimale, komen allemaal uit de omgeving van waar het schooltje staat. Het is een Pre school en Secondary school (kleuter, lager en voortgezet onderwijs tot 16 jr). Hierna houdt de schoolopleiding voor de meeste kinderen op deze school op (en zo ook voor andere kinderen in afgelegen dorpen). Als ze verder willen leren moeten ze naar een andere stad en als er nauwelijks bussen rijden van dorp naar stad en er net aan geld is om het hoofd boven water te houden, dan ga je na je 16e proberen een baantje te scoren. Sommige kinderen moeten dagelijks enkele kilometers lopen om op school te komen!

Toen we aankwamen liep er een grote groep leerlingen (de oudere leerlingen), keurig in hun schoolkleding rond. Het was een vrije dag maar ze wilde best voor dit bezoek op school komen. Er werd door de tieners nieuwsgierig gekeken en gesmoesd. Ik kreeg bij aankomst een prachtig boeket (voel me net Maxima ;-) en heb behoorlijk binnen pret ;-)). Mrs.Imalka was aanwezig om het woord te voeren, zij is lerares Engels en met haar heeft SEHH een goed contact weten te leggen. Na ons bezoek in januari hebben we voorgesteld om de wanden, die tussen de verschillende klassen staan, te vervangen, het sanitair te verbeteren en evt. in een lokaal of ruimte te voorzien waar muziek en dans apart gegeven kan worden. De stichting wacht op een voorstel. Echter; voor de wanden en sanitair moet eerst bij de overheid toestemming worden aangevraagd en hier zou door diezelfde overheid ook in kunnen worden voorzien! De water voorziening is nu in orde (in tegenstelling tot hoe dit was in januari) dus met het sanitair, zoals dit nu is, zijn ze tevreden. Wat nu eigenlijk een grote wens is, is een goed kopieer apparaat t.b.v. staf en leerlingen ( en ik weet uit ervaring hoe intensief zo’n apparaat op een school wordt gebruikt!). Het kantoor van de schoolleiding komt in een andere ruimte waardoor de oude ruimte vrij komt voor dans/toneel etc. Vooral praktische middelen zijn eigenlijk belangrijk; een nieuwe stalen kast in de bibliotheek en goede muziekinstrumenten. Dus… (lieve collega’s van SEHH); de kopieermachine staat als eerste op de lijst en ik heb beloofd dit voor kerst te realiseren (aanvraag in de tas) en andere wensen worden geïnventariseerd en hier horen we meer van J (let see).

Na dit zinvolle en gezellige bezoek door naar Koslande om een bezoek te brengen aan familie van Piet en Lydia. De regen kwam met bakken uit de lucht! We hadden kort voor vertrek uit Ethimale pas gebeld dat we zouden komen (kwam in de tijd voor ons nu goed uit), dus ons bezoek was ‘onverwacht’ maar we waren heel erg welkom!

En toen zaten de geplande bezoeken er op. In overleg met Siri besloten we naar zijn huis in Alutghama te rijden. Hier lekker nog twee dagen vakantie te houden voor ik weer terug moet naar Nederland. Misschien is het mogelijk het nieuwe Metta Day Care Centre van Carelanca nog te bezoeken. Dat zou ik heel leuk vinden, dus wie weet.