Rondreis Sri Lanka 2010-2011

Vrijdag 31 december

De laatste dag in 2010! Net als 2 jaar geleden brengen we weer een bezoek aan de monnik Pannindriya. In de ochtend gaan we eerst langs bij de zusters van het Carmel Convent (CC). Dit is een kloosterorde die ruim 100 jaar geleden is opgericht door een franse non. Deze kloosterorde houdt zich vooral bezig met onderwijs en gezondheidszorg voor de allerarmsten. Hier op Sri Lanka hebben ze zeven kloosters (convents). De RAS (Regio Almelo Sri Lanka) is een Nederlandse stichting die contacten onderhoud met het CC. Deze stichting is geheel gericht op het sponsoren van schoolkinderen via bemiddeling door het CC. Piet heeft veel contact met de RAS en voor hen brengen we de bezoeken aan de verschillende CC's.

Dit eerste bezoek aan het Hoofdconvent was hartelijk en warm. In de loop van het gesprek vertelde de oudste zuster dat er aan het eind van dit jaar geen sponsorgeld was om voor 100 kinderen, die dit nog nodig hadden, een schoolpakket te kopen. Omdat er aan het eind van het jaar bij SEHH extra giften binnen zijn gekomen, namen we het besluit om deze schoolpakketten aan te schaffen. Omdat de kinderen hier na de kerstvakantie starten met een nieuw schooljaar moeten de pakketten in de kerstvakantie beschikbaar zijn.

We hebben dus de daad bij het woord gevoegd en zijn met zuster Dellarose naar een winkel gereden, die deze pakketten andere jaren altijd heeft verzorgd. De schriften hebben we uitgezocht en er is en voorbeeld pakket samengesteld die we symbolisch hebben kunnen overhandigen.

Omdat we voor een bezoek aan Jaffna officieel toestemming moeten hebben van de overheid moesten we naar het ministerie van defensie. Ze wilden een brief hebben met het doel van onze reis en nog kopieën van onze paspoorten. De brief kon Piet ter plekke schrijven, maar kopieën....die hebben we niet in voorraad mee. Dus hup...met Siri weer naar het centrum en Lydia en ik werden een straatje ingestuurd waar we kopie konden laten maken. Snel gevonden en gelijk maar voor allemaal drie extra kopieën (voor de aanschaf van een simkaart hadden we ook al een kopie nodig, dus misschien komt er nog meer?). Alle papieren hierna goed ingevuld, brief, kopie en toen hoorden we dat we nog een dag moesten wachten op toestemming en de nodige papieren. We blijven hier niet op wachten, Siri heeft een vriend die deze papieren morgen voor ons gaat ophalen.

We rijden naar de monnik Pannindriya voor een kort bezoek. Hij is blij ons weer te zien en we wisselen de laatste nieuwtjes uit. Hij legt uit hoe we naar de school in Monaragala moeten rijden, waar hij met hulp van SEHH schoolmaterialen heeft verzorgd. Vervolgens gaat de reis naar Aluthgama. Hier is het pension van Siri waar we twee nachten verblijven. Een heel fijne plek waar we een gezellige jaarwisseling met elkaar hebben gehad! Inclusief vuurwerk en veel harde knallen.

brigitte

hoi sita,
heel fijn om je reis zo te volgen, het is zelfs
spannend lijkt het. gelukkig 2011 en gezond
terug komen.