Rondreis Sri Lanka 2010-2011

Zondag 2 januari

Er zit een foutje in de volgorde, maar daar moeten jullie maar even niet op letten ;-)

Een lange dag voor de boeg: bezoek aan het Home for the Blind, ee kijkje nemen bij het Metta Home, lunchen bij de dochter van Sunethra in Hakmana en daarna een lange rit naar Kataragama.

We starten met een bezoekje aan het Home for the Blind. Een project van Carelanka. Deze groep blinde volwassen mensen is ongeveer een jaar geleden geholpen door Carelanka nadat ze uit hun woning waren gezet omdat ze de huur niet meer konden betalen. Binnen een week moesten ze verhuizen naar een woning die was aangeboden, maar waar nog wel het één en ander aan moest gebeuren om er goed in te kunnen wonen. Carelanka heeft zich hier intensief mee bezig gehouden en SEHH heeft kunnen helpen om het laatste noodzakelijke verbeteringen te realiseren. Nu wonen ze op een fijne plek en staat er ook een geheel nieuw gebouwtje naast het huis, waar ze kunnen werken en spulletjes kunnen verkopen. We werden rondgeleid door ‘Mr Murray', die Carelanka helpt bij projecten in Sri Lanka. Het was een leuk bezoek en we waren erg onder de indruk van het optreden van ‘The drummer Boys'. Het drumstel was gemaakt van röntgen bladen, een grote jerrycan met een tennisbal ervoor die hier tegenaan kan slaan, pannendeksel en wat onderdelen van een fiets. Echt geweldig.

Na dit leuke bezoek vroeg Murray of we een kijkje wilde nemen in het Sambhodi Home, net buiten Galle. Dit huis voor jonge, gehandicapte, volwassen mannen en vrouwen is na de Tsunami aangetroffen in erbarmelijke toestand en daarna door verschillende donateurs geholpen. Nu leven ze er in goede omstandigheden en kunnen zichzelf goed redden. Ze blijven wel afhankelijk van donaties en ondersteuning, voornamelijk om het gebouw bewoonbaar te houden en van elektra en water verzekerd te zijn. Murray neemt de jongens regelmatig mee voor een uitstapje.

Na deze rondleiding was het tijd om verder te rijden naar Hakmana, waar we werden verwacht voor een lunch bij de dochter en schoonzoon van Sunethra. We kregen er een warm ontvangt en heerlijke lunch. Ik vond het erg leuk hen na twee jaar weer te zien. Voor we naar Kataragama gingen nog even snel langs Sunethra's oudste zoon die nu ook in Hakmana woont. En toen op naar Kataragama, een lange, intensieve rit. Morgen gaan we de jongens in het Upakare Home weer terug zien!