Rondreis Sri Lanka 2010-2011

Dinsdag 4 januari

Vanmorgen met Sunethra naar het stukje grond gelopen, dat zij twee jaar geleden aangeboden kreeg om er het Upakare Home te bouwen. Dit stukje grond is eigendom van de monnik waar ook het gebouw van het Suhada Home van is. Echter, dit is niet zo makkelijk te realiseren. Je kunt er wel een nieuw huis bouwen maar wat als de monnik opeens andere plannen bedenkt of wegvalt? Er moet wel zekerheid ingebouwd worden dat ze er niet opeens uitgezet kunnen worden. We kunnen wel een constructie bedenken maar of de monnik hiermee akkoord kan gaan is nog maar de vraag. Sunethra gaat onze ideeën op papier zetten en een afspraak proberen te maken op 11 januari. Misschien kunnen we deze laatste dag, als Gerard en ik nog in Sri Lanka zijn, een ontmoeting met de monnik regelen. Eerst afwachten hoe hij tegenover onze constructie staat voor we verdere plannen gaan maken. Het zou het eerste grote project worden om te realiseren.

Twee jaar geleden ben ik ook op deze plek geweest (Sunethra had het stuk grond toen net aangeboden gekregen) en in de tussenliggende tijd hebben we regelmatig contact gehad met Sunethra over het bouwen van een huis voor de Upakare jongens op deze plek. Maar het was moeilijk te achterhalen wat de twijfels waren en om welke redenen. Nu we hier zo met elkaar zijn en er over kunnen praten, het stuk grond kunnen bekijken, wordt het allemaal duidelijker en kunnen we concretere actie ondernemen.

Na dit bezoek moesten we afscheid nemen van Sunethra, maar we zien haar nog een keer terug in Colombo.De bus was weer ingepakt en we zijn meer naar het noorden gereden, het binnenland in. Naar Koslande. Hier wonen de ouders van de adoptiezoon van Piet en Lydia. Zij brengen hen een vast bezoek als ze in Sri Lanka zijn. Dit bezoek stond later gepland in hun reisplannen, maar omdat wij een dag korter in Kataragama zouden zijn, en Koslande min of meer op de route ligt naar Monaragalle, kon dit bezoek nu plaats vinden.

Ik vond het erg leuk om bij dit bezoek aanwezig te zijn en te zien waar en hoe deze familie woont. Het is een prachtige omgeving, in een bergachtig, heel groen gebied. Waar de apen de bijna rijpe mango's uit de bomen aan het gooien waren!

Het bezoek duurde een aantal uren. Hierna zijn we naar het gasthuis in Wellawaye gereden waar we één nacht zullen blijven. Morgen gaan we een school bezoeken in Monaragalle en naar het Sahana Childrens Home in Uhana. Ons reisdoel morgen is Kulmunai. We gaan daar naar een klooster van het Carmel Convent en zullen daar twee nachten logeren.