Rondreis Sri Lanka 2010-2011

Woensdag 5 januari

Vandaag een lange dag voor de boeg. Eerst willen we en bezoek brengen aan de school bij Monaragalle waar we de schoolpakketten voor alle leerlingen hebben gesponsord van het vorige schooljaar. Na een behoorlijk lange rit over een zeer slechte weg (de school bleek nog wel 10 km buiten Monaragalle te liggen, in Ethimale)vonden we dan toch de school. In dit gebied heeft de burgeroorlog, waar in mei 2009 eindelijk een einde aan is gekomen, veel slachtoffers gemaakt. De kinderen op deze school komen uit zeer arme gezinnen en de school is ook in behoorlijk erbarmelijke staat. Voor de kinderen die op de eindejaars kaart 2010 van de stichting staan, hadden we kaarten mee om uit te delen. Dit was een leuke verrassing en de pittige rit naar deze school was de moeite waard.

Hierna ging onze reis door naar Uhana, net buiten de stad Amphara. Hier ontmoeten we Gerard de Jong van Carelanka en met hem zijn we naar het Sahana Home gereden. Voor dit huis voor geestelijk en lichamelijk gehandicapte meisjes doet deze stichting veel goed en opbouwend werk. In het schooljaar van 2008-2009 heeft de Mytylschool in Bergen nh, acties gevoerd en met de opbrengst hiervan is materiaal aangeschaft voor ontwikkelingsmaterialen voor de verschillende niveaus van de meisjes, voor het maken van uitstapjes en wordt er een deel besteed aan het komende dagbestedingprogramma. Ook hier waren we dik een uur zoet maar ook weer erg leuk om te kijken.

Om 17.00 uur vertrokken we naar Kulmunai waar we overnachten bij de zusters van het Carmel Convent. We blijven 2 nachtjes bij hen. De rit er naar toe was lang maar de natuur is hier werkelijk prachtig. Ondanks het vermoeiende reizen, op enkele grote wegen na zijn de wegen een attractie op zich en genieten we volop. We zien en horen veel over het land en hoe de mensen er leven, waar ze mee te maken krijgen (in positieve en negatieve zin). Kortom; een leerzame en zinvolle ‘vakantie'.