Rondreis Sri Lanka 2010-2011

Weer thuis...

Na een vlucht van 11,5 uur ben ik gisteren weer terug gekomen in Nederland.

We hebben dinsdagavond nog een goeie dag gehad. Na het bijwerken van mijn reisblog in het internetcafé zijn we naar Colombo gereden. Hier bezochten we een gezin (moeder met 2 kinderen) die geholpen worden door de broer van Lydia. Zij hebben haar ondersteund bij verbeteringen aan haar woning. Ze is heel blij dat er nu een goed dak op het huis zit, de muren stevig en goed staan, er een goed toilet met was gelegenheid is en elektriciteit. Dit was goed om te zien.

Hierna naar Sunethra om met haar te gaan eten. Hiervoor betaalden we een vast bedrag per persoon waarvan een bepaald deel ten goede komt aan de huizen van Sunethra. We hebben met haar gesproken over Upakare: we hadden het project van te voren met elkaar besproken en geconcludeerd dat dit project voor SEHH te omvangrijk en te complex is om als hoofdsponsor en verantwoordelijke te trekken. Ook hebben we vragen bij de organisatie (Sunethra doet erg veel alleen) en bij de grondrechten. Onze positie en vragen aan hebben we aan Sunethra voorgelegd. We hebben aangegeven dat we wel willen en kunnen bijdragen, maar dat andere organisaties nodig zijn. Sunethra heeft helaas slechte ervaringen met andere organisaties die haar zogenaamd willen helpen en vertrouwd toch het meest op haar eigen inzichten. Ze laat het verder aan het lot over hoe het gaat lopen en zou er ook vrede mee hebben als het niet zou lukken. Aan het eind van het gesprek hebben we afgesproken dat Piet en Lydia eind volgende week met haar mee ga naar de monnik, de grondeigenaar. We hebben met elkaar geconcludeerd dat onze mogelijkheden en beperkingen nu bij Sunethra bekend zijn en dat we wel zien hoe het verder gaat lopen.

Het was een goede en fijne afsluiting van deze twee weken. Na het etentje hebben we Gerard naar het vliegveld gebracht. Hij gaat nog een weekje naar India. En na een korte maar goede nachtrust ben ik woensdagmorgen door Siri naar het vliegveld gebracht.

Vanmiddag heb ik mail ontvangen van Piet en Lydia. Zij leggen de komende twee weken nog verschillende bezoeken af en deze berichten ga ik ook op het reisblog plaatsen. Voor degenen die geïnteresseerd zijn in hoe we als SEHH proberen hulp te geven; blijf ‘ons' volgen!

Hier volgt het eerste berichtje van P&L, vanuit een koud (15 graden!) Sri Lanka:

Volgende week gaan we, als de omstandigheden het toelaten, naar Kandy voor een bezoek aan ons sponsorkind en een jongenstehuis. Sunethra vroeg al of we voor haar kleding etc. willen meenemen om via een monnik te verdelen onder de getroffen bevolking in de overstroomde gebieden. Zo komen we mogelijk via die weg weer in een rampgebied terecht.... Met Sita en Gerard afgesproken dat we ons als SEHH dan ook niet onbetuigd kunnen laten. Met de giften die de afgelopen weken binnen gekomen zijn kunnen we hulp aanbieden! Volgende week zien we Sunethra weer in Colombo voor de goederen aan Kandy en voor het doen van inkopen voor Upakare en Sathkare.

Verder gisterochtend een ons bekende school in de sloppenwijken van Colombo bezocht. Via de RAS worden daar 10/15 kinderen gesponsord. Met de sponsorkinderen op de foto gegaan en we kregen een keurige toespraak van een van de leerlingen (een briljante overigens, die mogelijk naar de universiteit gaat). De hoofdzuster vroeg ons of wij het jaarlijkse schoolreisje voor de oudere leerlingen willen sponsoren. De kinderen komen nauwelijks buiten hun wijk en hebben al helemaal geen weet van de rest van het land. Het dagtochtje kost de huur van een bus voor 50 kinderen en volgens Siri zou dat maximaal 25.000 Rps bedragen, dus 175 euro. Zo'n reis kan alleen doorgaan als de school en de ouders dit samen betalen, maar het is hier natuurlijk armoe troef. Zullen wij als SEHH de kinderen een onvergetelijke dag bezorgen?

Tot zover de stand van zaken voor SEHH. Wordt vervolgd!

jolanda van Bokhorst

Hee Sita, wij zitten hier te zoeken naar info over de wateroverlast in Sri Lanka: zullen we wel of niet gaan> zie ik .. Sita ...Hans.... ik zeg nog zal het "mijn "Sita zijn en ja hoor!!! Zitten we zomaar op je weblog!! Wat is de digitale wereld toch klein!
Ik ga alles van je lezen en veel sterkte met landen in Nederland Groeten van Jolanda ( en Aad) vanuit Thailand