Rondreis Sri Lanka 2010-2011

Berichtje van Piet&Lydia vanuit Kandy

Een bericht uit Kandy, waar we eergisteren zijn gearriveerd met drie grote dozen hulpgoederen van Sunethra. Samen met een door Sunethra ingeschakelde monnik gelijk de kleding, handdoeken, toiletartikelen, enz. op twee opvangplekken uitgereikt. Op een plaats waren rotsblokken gaan schuiven , zijn van een familie van 31 mensen 7 doden gevallen. Een heel triest verhaal. Op een andere locatie was de grond gaan schuiven en zijn ongeveer tien huizen verwoest. Geen doden gelukkig, maar wel ruim 100 mensen dakloos. Zij verbleven in een gemeenschapshuis. Daar ook de spullen uitgereikt (alles werd netjes in schriften genoteerd) en de verhalen aangehoord. De persoonlijke gift van Sita hebben we gelijk ingezet om de mensen hier van een maaltijd te voorzien. De monnik kocht de etenswaar in en een uur later konden we het zelf bezorgen.

Op uitnodiging van de monnik (een energieke en alleraardigste man) zijn we de volgende ochtend naar zijn tempel gegaan. Samen met onze sponsorzoon uit Kandy in de jeep van de monnik over barre wegen naar een prachtige plek hoog in de bergen. Het was gisteren Poya Day, een maandelijkse ceremoniële dag voor Boeddhisten. We hebben het ochtendprogramma meegemaakt, met gezang, gebeden, een preek en een gezamenlijke lunch als afsluiting. Een bijzondere ervaring. Ik heb er namens de stichting 50.000 Rps (350 euro) voor de verdere hulp aan de slachtoffers achtergelaten.

Die middag bij de familie van onze sponsorzoon op bezoek. Met die jongen gaat het heel goed. Samen met hem naar zijn oude jongenshuis, waar we ons nieuwe sponsorkind hebben ontmoet. Leuke jongen. Dat tehuis kennen we al jaren en het wordt mondjesmaat onderhouden. Ze kunnen net het voedsel en de kleding, etc. voor de 30-40 jongens (veelal wezen, half wezen of met problemen thuis) opbrengen. De father vroeg of we konden helpen met de vernieuwing van het dak van de gemeenschapslokalen. Dat was geen overbodige luxe, het was een lappendeken van platen, inmiddels 75 jaar oud en niet meer waterdicht. Ik heb hem gezegd zijn verzoek mee te nemen naar de stichting.

Begin deze week bij vrienden ten zuiden van Colombo geweest. Zij werken in overheidsdienst, maar hebben sinds enkele jaren ook een 5 ha groot gebied in ontwikkeling voor thee, kaneel en rubber teelt. Met hen daar een dagje heen geweest. Mooie gelegen in laag bergland, met watervallen en een prachtig landschap. Wel enig ongemak met bloedzuigers die binnen de kortste keren aan je benen hangen en gelijk aan het zuigen gaan.

Vanmiddag met de intercitytrein terug naar Colombo. Daar verblijven we bij vrienden. Morgen een afspraak met Sunethra voor de inkopen en misschien voor een bezoek aan de monnik die over het landje in Kataragama gaat.

Daarna nog enkele dagen in Aluthgama (mogelijk een gesprek met de familie uit Koslanda over de bouw van een huisje....) en dan komt de terugvlucht weer in zicht.

Hartelijke groeten uit een aangenaam Kandy,

Piet en Lydia