Rondreis Sri Lanka 2010-2011

Een laatste berichtje van Piet en Lydia

Vanmiddag, zaterdag 22 januari, weer teruggekomen vanuit Colombo in Aluthgama en even het strand bezocht. Lekker om hier een paar dagen op ons zelf te zijn. Hoewel... Overmorgen komt waarschijnlijk de familie van Susil hier op bezoek om te praten over de bouw van een huisje. Inmiddels via onze vrienden al een idee van de kosten en de aanpak. We zullen zien.

Gistermorgen met onze vriendin Thamara, die op het stadhuis van Colombo werkt, naar de belangrijkste tempel van de stad geweest. Zij heeft namens een vereniging van ingenieurs een grote partij melkpoeder aangeboden als hulp voor de slachtoffers van de overstromingen. De pakketten werden in ontvangst genomen door de hoogste monnik van de tempel. En laat dit precies de man zijn waar Sunethra samen met mij, mee wilde spreken over het landje in Kataragama! Dat bleek later toen ik Sunethra van dit bezoek op de hoogte bracht.
De rest van de dag samen met Sunethra de boodschappen gedaan: meubilair, matrassen, keukenmateriaal, speelgoed en ...voor 100 jeugdigen ijs en horentjes, die ze de volgende dag in de gevangenis zou uitreiken. We hebben voor ongeveer 140.000 Rps (1.000 euro) aan materiaal ingeslagen! Vervolgens heb ik haar namens SEHH/fonds Gerard Simons 80.000 Rps (560 euro) gegeven, waarvan ik heb benadrukt de helft van dit bedrag te gebruiken voor het vervangen van de achterbanden van haar busje. Die waren compleet glad! De andere helft kon ze goed gebruiken voor -heel triest- de begrafenis van Sumith, een van de jongens van Upakare. Hij was opgenomen in het ziekenhuis voor een operatie en daar is hij overleden. Het bericht kwam binnen terwijl we met de boodschappen bezig waren. Sunethra was gelijk via haar mobiel de zaken aan het regelen. Er moest een doktersverklaring worden opgesteld, een doodskist worden aangekocht en de begrafenis moest worden geregeld. Dat liep dwars door de middag heen.
Van een bezoek aan die monnik kwam het niet meer. Hij was voortdurend bezet (gesprekken met ministers...). We vonden het na zo'n dag ook niet erg dat we niet meer naar Colombo hoefden. Sunethra zou hem schrijven en vragen of hij zelf met een plan zou willen komen. Laat het initiatief maar van hem komen, zo redeneert ze, dan heeft hij ook belang bij het in stand houden van een nieuw Upakare. We zullen zien.

Intussen van onze vrienden begrepen dat monniken geen persoonlijke bezittingen hebben. Onroerend goed van de Boeddhistische organisatie valt onder een speciaal trust van de overheid. De monniken hebben wel zeggenschap over het gebruik ervan. Verkoop van de grond is naar alle waarschijnlijkheid niet aan de orde, maar er zou wel een gebruiksverklaring kunnen worden gevraagd. Ook dit wachten we maar af.

Dinsdag reizen we via Colombo naar Negombo, waar we woensdagmorgen vroeg (het vliegtuig vertrekt drie uur eerder) naar het vliegveld gaan. In Colombo mogelijk nog een bezoekje aan Pannindriya (als hij tijd heeft) en aan de school voor de overhandiging van het geld voor het schoolreisje (ik denk aan 40.000 Rps/280 euro).

Wat betreft het dak van het jongenshuis in Kandy (niet van een monnik); de totale kosten waren geschat op 1,5 miljoen Rps/ca 10.500 euro. Ik heb al tegen de father gezegd dat ik het idee wil meenemen naar het bestuur van SEHH, maar dat de vernieuwing van het gehele dak onze mogelijkheden te boven gaan. Misschien wel een deel, bijvoorbeeld 1/3 van het langwerpige gebouw. Dit zullen we bespreken op onze SEHH vergadering, 12 februari a.s.

Het weer is hier weer als vanouds: lekker zonnig en een goeie temperatuur. Daar gaan we de laatste dagen nog even van genieten. Sita zal ons hieraan herinneren, via sms!

Waarschijnlijk was dit het laatste reisbericht van onze mooie, goeie en zinvolle weken in Sri Lanka. Via de website van SEHH zullen we onze donateurs op de hoogte houden van de projecten, wat we hebben gedaan en nog willen gaan doen; http://www.sehh.nl/

En als je nog iets aan ons kwijt wilt; laat gerust een reactie achter op dit webblog!

Gerard de Jong

Hoi Sita,

"onze" blinden: http://www.youtube.com/watch?v=DoMolICyMpQ

Vera

Hoi Sita,ik heb weer heerlijk je verslagen gelezen,ik denk dat je wel went aan het weer daar hoor,het wordt erger als je weer naar het nederland gaat,gr Vera.