Rondreis Sri Lanka 2010-2011

23-10 Tempel bezoek

Vandaag had ik de afspraak staan met Saranankara Thero . Gisteravond gebeld waar ik logeer en een tijd dat hij ons op komt halen. Precies op de afgesproken tijd was hij er, met de jeep. Ik had van Piet en Lydia al vernomen dat je niet met de bus bij zijn tempel kan komen i.v.m. de verschrikkelijk slechte weg het laatste stuk! Nou, hier was geen woord teveel over gezegd. Het was een heel stuk rijden, verder de bergen in. Maar mooi hier!! We kwamen langs een theefabriek die gebouwd is toen de Britten hier waren. Een kleine fabriek waar nog op de traditionele manier gewerkt wordt. Even een bezoekje gebracht en ik kreeg een leuke rondleiding. Hier komen weinig bezoekers een kijkje nemen.

Toen we aankwamen bij de tempelplaats van Saranankara, werd ik verwelkomd met een mooi boeket. De hele zondagschool zat er klaar voor. Eerst werd er, voor wie dit wilde en durfde (J) gezongen. Een t.v. en dvd-speler stonden klaar om de dvd van Piet en Lydia te bekijken. Erg leuk! De muziek maakte indruk bij Saranankara; er is een bestelling geplaatst J

Nadat de kinderen naar huis waren, liet de monnik zien wat hij allemaal van plan is op dit stukje grond van hem. Hij is heel open en spontaan en het was echt heel prettig om in zijn gezelschap te zijn. De tempel (moeilijk herkenbaar als tempel) is heel eenvoudig (maar dan ook echt héél eenvoudig!) en de zondagschool is niet bruikbaar als het regent, maar de monnik heeft allemaal plannen en over 5 jr hoopt hij het één en ander aan verbeteringen en aanvulling bij zijn domein gerealiseerd te hebben. Ik heb het hier heel erg naar mijn zin gehad in de korte tijd dat ik er was.

We zijn hierna nog naar het dorp gegaan in de bergen, waar in januari door de hevige regenval huizen door modder lawines zijn in gestort (zie verslag 20 januari op dit weblog). Grote rotsblokken liggen nog langs de weg. Er zijn hier in het verleden ‘illegaal’ huizen gebouwd tegen de berg op, nu moeten de mensen er weg en er mag niet meer gebouwd worden.

Ondanks dat je van dit laatst bezoekje niet echt blij wordt heb ik een mooie dag gehad. Terug in het hotel lekker thee op het balkon die ik nu deel met een buurman uit Frankrijk, die in Mombai woont en werkt en nu een week vakantie gaat houden op Sri Lanka. Dus gezellig een praatje over het één en ander. Terwijl ik dit verslagje zit te tikken krijgt hij tips van Siri…handig zo’n gids in de buurt;-) Morgen staat er een bezoek aan het jongenshuis op het programma om het nieuwe dak te bekijken en nog een privé uitstapje de bergen in.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!